گزارش برنامه قله پرچنان

بنام خدا

گزارش برنامه

گروه کوهنوردی پارس شمیران

نام برنامه  :  صعود به قله پرچنان واقع در استان مازندران منطقه شش رودبار آلاشت به ارتفاع 4100 متر

تاریخ اجرا: پنجشنبه 90/5/6 الی جمعه 90/5/7

سرپرست برنامه :

آقای محمد مهدی نظری

نفرات شرکت کننده :

خانم ها :

ساناز سهیلی ، مریم ساعی ، مهر آفرینسموتی

آقایان :

محمد مهدی نظری ، حسن نظری ، حسن سرهنگیان ، رامین کاظمی ، بابک زعفرانی ، محسن مکار نسب

نوع برنامه :

کوهپیمایی

هزینه برنامه :

نفری 15000 تومان

راه ها و امکانات دستیابی به منطقه :

تهران- جاده فیروزکوه - پل سفید به سمت چپ  جاده آسفالته ؛ آبادی زیرآب  و شهرستان آلاشت  و روستای آنند و چرات

لوازم مورد نیاز :

کفش مناسب کوهپیمایی ،  کلاه ، عینک ، تغذیه مناسب ، وسایل شب مانی تابستانی اعم از چادر ، کیسه خواب ، هدلامپ و ... .

موقعیت جغرافیایی :

قله پرچنان واقع در استان مازندران ، در منطقه البرز شرقی و در غرب دره شش رودبار آلاشت ، و بین آبادی های  چرات  و  برزنه  واقع شده است

بررسی توپوگرافی :

این قله دارای دیواره بلند شرقی واز سمت غرب  به قله میشینه مرگ متصل می گردد.

آب و هوای منطقه :

از نظر اقليمي‌، آب‌ و هوايي‌ معتدل‌ و مرطوب‌ دارد. . معمولا هوای خنکی دارد به نحوی که در تابستان حداکثر دمای آن به بیش از 27درجه نمی رسد و در زمستان به حداقل دمای 18درجه زیر صفر می رسد. و عموما هوایی مه آلود داردزمستان‌ها اين‌ منطقه‌ سرد و پر برف‌ است‌ و گاهي‌ راه‌هاي‌ مو  اصلاتي‌ آن‌ بمدت‌ چند روز مسدود و غيرقابل‌ عبور مي‌شود.

پوشش گیاهی :

آب معدنی های گوارا، میوه های جنگلی نیز درختی با نام آل که در کوههای این منطقه یافت میشود از خصوصیات این منطقه می باشد.

گزارش برنامه

نام گزارش نویس : ساناز سهیلی

روز جمعه 90/5/6 طبق قرار قبلی  به همراه کلیه نفرات شرکت کننده ( 9 نفر) ساعت 15 در ترمینال شرق جمع شدیم .ساعت 16 بوسیله یک دستگاه  مینی بوس حرکت به سمتجاده فیروزکوه را آغاز کردیم همچنان‌ در جاده‌ پيش‌ مي‌رويم‌، «پل‌ ورسك‌» از پس‌ كوه‌ نمايان‌ مي‌شود. سپس‌ در ساعت 20:40 به‌ روستاي‌ «پل‌ سفيد» رسیدیم در ساعت 21 وسیله نقلیه برای حرکت به سمت روستای آلاشت را پیدا کردیم. : آلاشت‌ بين‌ رشته‌ كوه‌هاي‌ سلسله‌ جبال‌ البرز مركزي‌ واقع‌ شده‌ است‌. رشته‌ كوه‌هايي‌ كه‌ چون‌ ديواري‌ بلند از آلاشت‌ محافظت‌ كرده‌ و آن‌ را در برابر هجوم‌ احتمالي‌ دشمنان‌ ايمن‌ ساخته‌اند.

(روستاي‌آلاشت‌ جزيي‌ از دهستان‌ (ولوپي‌) متعلق‌ به‌ بخش‌ مركزي‌ شهرستان‌ (سوادكوه‌) استان‌ مازندران‌ است‌ است‌، «آلاشت‌» از نظر اقليمي‌، آب‌ و هوايي‌ معتدل‌ و مرطوب‌ دارد. آلاشت‌ به‌ معني‌ آشيانه‌ عقاب‌ است‌ و يا عقاب‌ها در آنجا مي‌ نشينند عقاب‌ هنوز هم‌ در آلاشت‌ زياد است‌. ، روستاي‌ آلاشت‌ به‌ نام‌ (تپه‌ ستايش‌) نيز معرفي‌ شده‌ است.) پس از گذشت یک ساعت به روستای آلاشت رسیدیم و با تصمیم گیری سرپرست چادرها را در مسجد روستا برپا کردیم

ساعت 6:15 صبح بعد ازجمع شدن چادرها و صرف صبحانه حركت به سمت قله پرچنان را آغاز كرديم .آغاز مسیرجاده ای از سمت غرب روستا  در ارتفاع 1900 بود در طول مسیر با دیدن یک گراز در فاصله چند متری صحنه بسیار زیبایی در ذهن ما نقش بست .ساعت 7:45 استراحتی حدوداً یک ربع داشتیم ،در طی مسیر به دلیل ذیغ وقت و با موافقت سرپرست 20 دقیقه از مسیر را بوسیله نیسان عبوری تا ابتدای مسیر صعود پیمودیم. ساعت 8:30 به ابتدای مسیر صعود رسیدیم و در شیب ملایم یال در مدت 45 دقیقه حرکت کردیم و بعد از آن حدوداً 40 دقیقه توقف برای یافتن مسیر و استراحت داشتیم و طول مسیر را با پیمودن شیب ها و سرازیری های ناشی از قلل فرعی پیمودیم و در ساعت 12به ارتفاع 3100 متری رسیدیم و در آنجا پس از استراحت نیم ساعته برای گرفتن عکس و مسیر یابی به دلیل عدم وقت کافی از مسیر شن اسکی ارتفاع خود را کم کردیم ، قسمتی از مسیر را دست به سنگ پیمودیم و در ساعت 14:45 به کلبه ای در مسیر برخورد کردیم که برخلاف کلبه هایی در طول مسیر که خالی از سکنه بودند یک نفر در آن زندگی میکرد و در انجا با توجه به خستگی و گرسنگی اعضای گروه تصمیم به استراحت و صرف ناهار در همان مکان گرفته شد پس از نیم ساعت استراحت مسیر را در جهت رسیدن به رودخانه آغاز کردیم حدوداً در ساعت 17:30 اعضای گروه به مسیر رودخانه رسیدند پس از حدود یک ربع استراحت حرکت را از مسیر جاده ای در بالای تنگه عبوری رودخانه به سمت روستا پیش گرفتیم در ساعت 18:30به روستای آنند رسیدیم و پس از توقف نیم ساعته برای پیدا کردن وسیله نقلیه با یک دستگاه نیسان به سمت پل سفید حرکت کردیم و پس از 2 ساعت به پل سفید رسیدیم و به دلیل کمبود وسیله نقلیه با تقسیم گروه به سمت تهران حرکت کردیم.